Najpierw ładujemy baterię automatyczną ładowarką, następnie podłączymy do niej tester. Teraz możemy w łatwy sposób ocenić stan naszego akumulatora ponadto po uruchomieniu silnika będziemy mieć pewność, że z układem ładowania też jest wszystko w porządku.
Tester działa w trzech etapach:
1. Sprawdzenie baterii w stanie spoczynkowym zaraz po jej podłączeniu.
2. Wykonanie rozruchu silnika i obserwacja spadku napięcia na baterii pod obciążeniem.
3. Wartość napięcia ładowania podczas pracy silnika.
Poniżej znajdują się możliwe do zaobserwowania sytuacje. (test przeprowadzamy w trzech krokach)
ON - podłączenie testera w stanie spoczynku (odczytujemy wskazanie napięcia)
CRANKING - rozruch silnika (obserwujemy spadek napięcia)
RUNNING & CHARGING - napięcie ładowania podczas pracy silnika
UWAGI: Układ ładowania w niektórych motocyklach sportowych może być bardziej wydajny i napięcie ładowania podczas pracy silnika jest wyższe od standardowej wartości 14,5V, jest to w tym przypadku wartość normalana. Z kolei duże pojazdy Off-road ATV posadają mniej wydajny układ ładowania tymsamym posiadają dodatkowe odbiorniki energii które uniemożliwiają naładowanie w pełni baterii. Napięcie ładowania wynosi 14V, w tym wypadku aby zapobiec zasiarczeniu baterii i przedłużyc jej życie należy doładowywać ją podczas postoju, automatyczną ładowarką klasy Optimate lub Accumate. Jeżeli posiadasz baterię z korkami wlewu, sprawdź poziom elektrolitu.
ON - podłączenie testera w stanie spoczynku (odczytujemy wskazanie napięcia)
CRANKING - rozruch silnika (obserwujemy spadek napięcia)
RUNNING & CHARGING - napięcie ładowania podczas pracy silnika
ON - podłączenie testera w stanie spoczynku (odczytujemy wskazanie napięcia)
CRANKING - rozruch silnika (obserwujemy spadek napięcia)
RUNNING & CHARGING - napięcie ładowania podczas pracy silnika
UWAGI: Niektóre silniki wymagają dłuższego czasu na rozruch, bateria musi dostarczyć więcej prądu i utrzymać stały poziom napięcia. Nie musi to oznaczać uszkodzenia silnika, czy rozrusznika, lub innych problemów płynących z modyfikacji ustawień silnika. Czasem silnik jest uruchamiany w niskiej temperaturze co może dać podobne objawy.
ON - podłączenie testera w stanie spoczynku (odczytujemy wskazanie napięcia)
CRANKING - rozruch silnika (obserwujemy spadek napięcia)
RUNNING & CHARGING - napięcie ładowania podczas pracy silnika
ROZŁADOWANA BATERIA
UWAGI: Przyczyną może być źle uruchomiona lub eksploatowana bateria. Inna przyczyna to zasiarczenie akumulatora jeżeli nie był ładowany w okresie dłuższego postoju lub układ ładowania w pojeździe jest uszkodzony.
Jeżeli po podłączeniu testera dioda pokazuje napięcie 10-11 V i mamy problem z rozruchem silnika oznacza to że bateria jest mocno zaniedbana i nie przyjmuje już napięcia z układu ładowania. Należy w tym wypadku wymienić baterię na nową.